top of page

Klantcase: innoveren binnen lokale mediaorganisaties

Bijgewerkt op: 6 mei



Innoveren bij mediaorganisaties: een leuke uitdaging

  • Begeleiden van diverse redacties tijdens innovatieproject van zeven maanden

  • Traject werd aangepast per organisatie en vraagstuk


Hoewel misschien niet zo sexy, zijn lokale nieuwsorganisaties superbelangrijk. De kranten en websites verslaan het plaatselijke nieuws en waarborgen zo onder andere een goede gemeentelijke politiek. Maar: hoe sluit je als kleine mediaorganisatie aan bij moderne ontwikkelingen en behoeften?


Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek gaf 24 organisaties de kans om zich ruim een half jaar bezig te verdiepen in de behoeften van hun doelgroep. Elke organisatie kwam met zijn eigen probleem of vraagstuk, kreeg een coach toegewezen en ontving budget om onder andere experimenten uit te voeren. Daarnaast werden ze geïnspireerd tijdens terugkerende bijeenkomsten en een innovatietour langs verschillende media-organisaties in binnen- en buitenland.

De vraagstukken liepen uiteen, maar kwamen vaak neer op 'hoe sluiten we beter aan bij doelgroep x?' of 'hoe zorgen we dat we financieel levensvatbaar blijven, zonder afhankelijk te zijn van subsidies?'


Bureau Sprankel coachte een deel van deze redacties gedurende het hele traject. Dat betekende een op maat gemaakt programma, dat aansloot bij de organisatie en het vraagstuk. De redacties doorliepen zo elk op eigen wijze de verschillende fases van Design Thinking.


Met mooie (en minder mooie) resultaten en ideeën als gevolg. Zo ontwikkelde één van de organisaties een geheel nieuwe videostrategie (terwijl ze nog nooit een camera hadden bediend), dat volledig aansloot bij de behoefte van snel, lokaal nieuws.


Ook interesse in zo'n traject? Neem contact op met Marije.

bottom of page