top of page

Klantcase: op maat gemaakte training Design Thinking voor het Kadaster

Bijgewerkt op: 6 mei


Design Thinking: maak je doelgroep blij


  • Training Design Thinking in vier dagdelen

  • Meteen aan de slag met relevante vraagstukken en echte eindgebruikers

  • De training vormde de basis voor een mindsetverandering van het team


Een hardwerkend team spant zich in om de invoering van de omgevingswet mogelijk te maken. Ze lopen daarbij - uiteraard - tegen allerlei uitdagingen aan en proberen alle problemen zo goed mogelijk te tackelen. En dáár kunnen de inzichten uit de Design Thinking-methodiek goed bij helpen.


In de zomer van 2023 ontwikkelde Bureau Sprankel een op maat gemaakte training Design Thinking van vier dagdelen. In de Rotterdamse vestiging van het Kadaster verzamelden zich onder andere it'ers, beleidsmakers en projectmanagers. Uniek in deze training was dat eindgebruikers langskwamen.


De cursisten voelden 'gewone' burgers en Haagse handhavers aan de tand en ontdekten zo wat de omgevingswet voor hun zou betekenen. Zo kwam een team erachter dat handhavers allerlei slimme foefjes hadden bedacht om systemen te omzeilen. En dat de 'gewone burgers' géén idee hadden hoe ze (en vooral geen zin om) een vergunning moesten aanvragen. Vervolgens ontwikkelden de deelnemers diverse prototypes die daadwerkelijk op de doelgroep werden getest.


Door met cases uit het 'eggie' aan de slag te gaan, kwam de essentie van Design Thinking extra goed over. Want... we denken allemaal in oplossingen, en dat is bij dit team net zo. Maar vaak moet je eerst het probleem goed onderzoeken om tot de juiste oplossing te komen.


Een paar maanden na de trainingen wijzen de deelnemers elkaar nog steeds op deze denkwijze en vinden ze elkaar steeds vaker in het idee eerst de eindgebruiker te spreken voor iets nieuws te ontwikkelen.


Ook interesse in zo'n training? Neem contact op met Marije.

bottom of page