Ontwikkelen lessen Innovaties Ontwerpen en Creëren
Opzet cursus Design Thinking voor professionals
Verzorgen lessen Design Thinking in zowel onder- als bovenbouw
Dat de media moet innoveren om te overleven, dat is het ze bij de School voor Journalistiek wel duidelijk. Het is niet voor niets één van de vier leerlijnen binnen de studie. Maar hoe lever je studenten toekomstproof af?
Binnen de School voor Journalistiek in Utrecht was de leerlijn innovatie al in grote lijnen ontwikkelt, maar het sloot niet lekker aan bij de praktijk. Zo ontbraken de journalistieke voorbeelden die studenten écht mee zouden krijgen in de Design Thinking-methodiek?
Innovatielessen waar studenten echt iets aan hebben
Bureau Sprankel haalde de flip-overs en post-its van stal en maakte samen met het docententeam een flinke verbeterslag in de lessen. Daardoor sluiten de lessen nu beter aan op de beroepspraktijk, zitten ze vol met voorbeelden uit de media en overtuigen ze veel meer studenten van de Design Thinking-methode.
Dat leidt tot inspirerende oplossingen voor problemen in de media. Bijvoorbeeld een app waarin Fake News bestreden wordt, een VR-room waarin middelbare scholieren les kregen over de DDR en een inspirerende podcast over kunst en cultuur.
"Marije is een fijne collega: ze ziet altijd mogelijkheden, helpt in een groep problemen in innovatieve oplossingen om te zetten en heeft daarom een heel positieve uitwerking op de groepsdynamiek. Ze is daarnaast ook betrouwbare collega, opbouwend kritisch op de juiste momenten en een constructieve kracht."
- Pamela Wilhelmus - Teamleider School voor Journalistiek
Comments