• Marije van der Star

Hogeschool Saxion - Toegepaste Psychologie

Bijgewerkt op: 11 apr.



Ontwikkeling interactieve lessen

Doorontwikkelen van modules rondom (gedrags)psychologie en technologie

Verzorgen lessen rondom (gedrags)psychologie en technologie


Een app waardoor je meer beweegt, stopt met roken of meer mindful in het leven staat? Een robot die eenzame ouderen vergezeld. Of een chatbot waarmee je zinvolle gesprekken voert?


Met technologie kun je gedrag van mensen veranderen. Dat hebben de Fitbit en de Ommetje-app wel bewezen. Ook werken steeds meer psychologen met digitale modules om ook tussen therapiesessies in een steuntje in de rug te geven. Bij Hogeschool Saxion willen ze studenten Toegepaste Psychologie laten inzien dat je met technologie veel meer mensen tegelijk kunt helpen mentaal of fysiek beter in hun vel te laten zitten. Daarom hebben ze de fascinerende specialisatie Gedrag & Technologie ontwikkeld.



“Marije is een hele fijne collega die in drukke tijden focus houdt en juist dan nieuwe technologie omarmt. Met haar creatieve en initiatiefrijke houding kon zij in korte tijd veel bereiken en daarbij ook studenten en collega's inspireren"

- Lieke Segerink - docent Toegepaste Psychologie


Tijdens de coronapandemie ontstond er onverwacht een nieuwe behoefte. Niet alleen werd er opeens hybride en digitaal lesgegeven, ook de enorme toestroom van nieuwe studenten moest worden opgevangen. Bureau Sprankel hielp hierbij. Zo ontwikkelden we voor het vak Inleiding Gedrag en Technologie interactieve lessen in Genially, waarbij de ruim 500 eerstejaars studenten op eigen tempo colleges konden volgen. Ze kregen hierbij toegang tot mooi vormgegeven clickable slides die werden verrijkt met video en podcasts.




Daarnaast verzorgden we de doorontwikkeling van de (opeens) hybride lessen binnen de module Gedragverandering door Technologie. Studenten ontwierpen hier technologische interventies om gedrag van cliënten te veranderen. Hierbij werkten we met de Human Centered Design Cyclus (vergelijkbaar met de Design Thinking-methode).


We werden positief verrast door lichtgevende douches die jongeren met gedragsproblemen moesten overtuigen dagelijks te douchen, apps die wandelen met collega’s stimuleerden en een afstandssensor die angstige ouderen weer naar buiten konden krijgen.