Design Thinking klinkt hip, maar schrikt veel mensen af. Want: ik ben toch helemaal geen designer? In het Nederlands worden de Design Thinkers vaak ontwerpers genoemd. Ook niet heel sexy. Waar komt dit toch allemaal vandaan?
Ben jij creatief of meer praktisch? Of analytisch? Wij zijn geneigd de wereld op te delen en mensen in hokjes te stoppen. Wij, Design Thinkers, geloven dat iedereen creatief kan zijn. Nee sterker nog: we geloven dat iedereen creatief is(!).
Dat betekent niet dat iedereen prachtig kan tekenen of een kleurrijke kledingstukken in elkaar weet te zetten. Creativiteit gaat in onze ogen om hoe je dingen oplost. Als je goed bent met cijfers, dan ben je waarschijnlijk goed in het oplossen van financiële problemen. En een bouwvakker laat zijn creativiteit los als hij onverwacht een elektriciteitskabel doorknipt.
Naar het voorbeeld van designers
De methodiek Design Thinking draait om de vraag hoe je een probleem oplost. En daarbij is heel goed gekeken naar hoe kunstenaars, architecten en industrieel ontwerpers. Anders dan de wetenschappelijke leer (ik spreek expres niet over wetenschappers, want dan plaats ik ze in een hokje) proberen zijn problemen niet op te lossen door door eindeloze analyses, maar door te gaan ontwerpen. Ontwerpen kan hier betekenen: brainstormen, tekenen, schetsen, post-its plakken. Daarbij realiseren ze zich dat er vaak meerdere goede (of minder goede) ideeën zijn, niet per se één perfect idee.
Wat verder opvalt is dat ontwerpers (designers in het Engels, daar heb je hem) hun ideeën vaak voorleggen aan de doelgroep, verder denken, aanpassen en weer voorleggen. Denk aan een architect die eerst een schets van een huis maakt, die voorlegt, aanpast, een maquette maakt, die voorlegt, en als dat is goedgekeurd pas bouwtekeningen gaat maken.
Design Thinking gaat dus niet over dingen zo mooi mogelijk maken
Designers zijn ontwerpers. En ontwerpers zijn mensen die in oplossingen denken en daarmee gaan experimenteren. Het maakt niet uit of het vraagstuk dan over het bouw van een huis gaat, het zoeken van een oplossingen voor mensen in een rolstoel die toch overal naar binnen willen of een journalistiek platform dat graag jongere mensen wil bereiken.
Commentaires