AI, en vooral ChatGPT, maakt de laatste tijd een stormachtige ontwikkeling door. (Cliché-alert!) Maar hoe zet je deze tool slim in tijdens je innovatieproces? Hoewel creativiteit en het vinden van écht nieuwe oplossingen nog steeds iets is wat het best uit mensen komt, kan ChatGPT je op veel vlakken ondersteunen. Hoe dan?
Creativiteit blijft mensenwerk
Laatst gaf ik mijn cursisten als creatieve oefening twee woorden: koffer en oven. Hun ideeën vlogen alle kanten op! Een loempiakraam in koffervorm, een stoomkoffer die je kleding ontkreukt, en zelfs een handbagage-oven voor warme maaltijden in het vliegtuig.
Toen ik ChatGPT dezelfde opdracht gaf, was het resultaat... nou ja:
"Een speels ontwerp van een draagbare 'ovenkoffer', waarin je zowel de functionaliteit van een oven als het uiterlijk van een reiskoffer ziet!"
Origineel? Niet echt. Gelukkig voor ons haalt het mensenbrein (nog) het meest creatieve uit de kast. Maar waar blinkt ChatGPT dan wél in uit? Hoe kun je het gebruiken tijdens je Design Thinking proces?
Waar ChatGPT je wél mee helpt tijdens Design Thinking
Trainingsdoeleinden
Werk je met fictieve cases? Laat ChatGPT data voor je genereren. Ik liet eens een lijst van 20 fictieve gezinnen maken, compleet met gezinssamenstelling, inkomen en hun grootste problemen. Handig voor het trainen van cursisten, maar uiteraard nep en gegenereerd.
Tijdens fase 1 - Empathize (Inleven in je doelgroep)
ChatGPT kan je helpen bij het verzamelen van informatie over je doelgroep en wat er in de markt speelt. Let er wel op dat je de gegenereerde informatie altijd dubbelcheckt, want AI heeft soms een levendige fantasie. Gebruik het als startpunt en controleer alles!
Interviewvragen genereren: Superhandig voor een eerste opzet. Maar blijf kritisch: staat alles erin wat je wil weten? Moet je nog doorvragen? ChatGPT geeft een goede basis, maar jij bepaalt de finesse.
Tijdens fase 2 - Define (Probleem definiëren)
ChatGPT is handig om al je verzamelde data samen te vatten. Dit kan helpen bij het ontdekken van patronen en het formuleren van pijnpunten. Hoewel ChatGPT suggesties kan doen voor de probleemdefinitie, is het belangrijk dat jij die scherp blijft houden. Want jouw interpretatie is cruciaal!
Persona’s opstellen: ChatGPT kan hier handige suggesties voor geven. Maar blijf zelf aan de knoppen zitten. Want, nou ja, ik zei het al eerder, het heeft een levendige fantasie.Â
Tijdens fase 3 - Ideate (Brainstormen)
Voor het aandragen van brainstormtechnieken en het plannen van een sessie is ChatGPT een goede hulp. Zelf zegt het ook creatieve oplossingen te kunnen aandragen, maar eerlijk gezegd... de meest creatieve input komt nog steeds van mensen.Â
Tijdens fase 4 - Prototype
ChatGPT kan methodieken voorstellen voor prototyping en suggesties doen voor tools die je kunt inzetten. Ook helpt het bij het bedenken van gebruikersscenario’s waarin je prototype getest kan worden.
Tijdens fase 5 - Testen
Van het opstellen van testplannen tot het analyseren en samenvatten van de resultaten: ChatGPT biedt structuur. Handig voor als je met veel data werkt.
Dus, terwijl de écht creatieve vonken nog altijd uit mensen komen, kun je ChatGPT prima inzetten om je Design Thinking proces soepeler te laten verlopen. Zo haal je het beste uit beide werelden: menselijke creativiteit en AI-ondersteuning.Â
Comments