Al jaren hangen bedrijven gezichten aan de muur met daarbij behorende omschrijvingen. De klantprofielen, ijkpersonen of… persona. Het begrip persona is de meesten niet onbekend, toch kijk ik vanuit innovatieperspectief nét even anders tegen persona aan.
Wat ik vooral zie is dat organisaties persona ontwikkelen die vooral gericht zijn op de demografie (leeftijd, huisgenoten, opleiding etc). Verder zie je vaak van welke merken het het fictieve persoon fan is of welke mediamix diegene gebruikt. Soms is dat relevant, maar meestal niet.
Allereerst: wat is een persona
Een persona is een versimpelde versie van een typische (dus niet: gemiddelde) eindgebruiker of afnemer van je product of dienst. Op een A4tje wordt een schets gemaakt van de persoon met onder andere een foto, naam en verdere omschrijving. Soms worden in organisaties meerdere persona ontwikkeld, bijvoorbeeld omdat de doelgroep bestaat uit verschillende lagen (zoals eindgebruiker, manager, directeur of cliënt, zorgprofessional, zorgdirecteur) of verschillende types (mensen die een impulsaankoop doen vs mensen die lang wikken en wegen).
Voordelen van een persona
Alleen al het opstellen van één of meerdere persona is ontzettend waardevol. Door als team goed te onderzoeken wie je doelgroep is en de bevindingen als team te bespreken, ontwikkel je een dieper begrip van je doelgroep én zorg je dat jullie neuzen allemaal dezelfde kant opstaan. De inzichten zorgen ervoor dat alles wat je daarna ontwerpt (of het nou innovatie of marketing is) beter aansluit bij je doelgroep.
En daarnaast is het gewoon heerlijk om af en toe te roepen: maar wat zou Jantje/Mo/Bernadette daar nou van vinden?
Geen merken, wel dromen en frustraties
In een innovatietraject is het belangrijk om goed te onderzoeken wat de pijnpunten en frustraties zijn van je doelgroep. Wat willen ze bereiken en waarom lukt dat niet? Dat klinkt heel groot en filosofisch, maar het is juist bedoeld om zo concreet mogelijk te zijn.
Bijvoorbeeld: een vrouw uit de buitenwijken van Den Bosch zou graag minder met de auto willen reizen om zo bij te dragen aan het milieu. Maar in werkelijkheid doet ze gewoon nog alles met de auto. Wat is er dan aan de hand? Door dat te onderzoeken kom je er misschien achter dat er helemaal geen ov dicht bij huis is. Of komt het misschien omdat ze de kinderen eerst naar de opvang moet brengen en dat kan niet met de fiets. Of misschien zijn er nog wel andere dingen aan de hand. Als je dat weet te achterhalen, kun je veel scherper tot een oplossing komen.
Wat zet je verder in een persona
Wat er verder in je persona belandt, hangt erg af van het project waar je mee bezig bent. Dingen die je kunt toevoegen zijn: normen en waarden (kijk bijvoorbeeld eens naar het mentality model van Motivaction), karaktereigenschappen, overtuigingen etc. Een mooi simpel format dat je kunt direct kunt gebruiken, vind ik dit persona canvas van DesignABetterBusiness.
Comments