top of page

Klantcase: Design Thinking op de basisschool

  • Ontwikkelen van een complete lesdag en diverse creatieve workshops voor basisschoolleerlingen

  • Ontwikkeling van speciale templates zodat kinderen beter samenwerken en tot originele ideeën komen


Kinderen knutselen prototype

Design Thinken, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Zeker omdat het mijn heilige overtuiging is dat het niet alleen een methodiek, maar wel zeker ook een mindset is. Eentje waarbij je werkt vanuit de doelgroep en durft te experimenteren. Na enig gegoogle bleek Design Thinking wel gebruikt te worden om lesmethoden te ontwikkelen, maar niet als les zelf. Een idee werd geboren!


Word een briljante uitvinder!


De lesdag die ik ontwikkelde, doorloopt de volledige cyclus van Design Thinking. Kinderen kiezen een probleem dat ze willen oplossen, onderzoeken dit probleem, verzinnen verschillende oplossingen en maken uiteindelijk een prototype. Zonder dat we het hen expliciet als 'Design Thinking' presenteren, leren ze de essentie van de methodiek: creatief denken, testen en verbeteren


En het werkt! Tijdens de eerste prototypesessies (ja, de eerste lesdagen waren zelf prototypes) kwamen de meest bijzondere uitvindingen tot leven. Van een ontbijtpil die je tot de lunch vol houdt, tot een veroudermachine waarmee je dezelfde leeftijd hebt als je zus. En wat dacht je van een bed dat ’s ochtends verandert in een spijkerbed om je te dwingen uit bed te komen? Zo kom je zeker nooit meer te laat! (Al vond ik het wel een wat bloederig tafereel...)


Kinderen houden van prototypen!


Wat me opviel, is dat kinderen het proces totaal anders ervaren dan volwassenen. Waar volwassenen vaak lang in de ideeënfase blijven hangen, staan kinderen te popelen om te gaan knutselen. Ze vinden het lastig om eerst bij de doelgroep stil te staan of meerdere ideeën te verzinnen voordat ze beginnen.


Na elke lesdag verfijnde ik de templates en opdrachten om het proces te stroomlijnen, zodat de kinderen zich konden focussen op de creatieve oplossing én hun prototypes. Het resultaat? Een lesdag die niet alleen leerzaam is, maar ook ontzettend leuk!


Korte workshops die aansluiten bij Design Thinking


Naast de volledige lesdag ontwikkelde ik een reeks korte workshops die de creativiteit en samenwerking tussen de leerlingen verder versterken. Deze workshops helpen kinderen niet alleen om beter samen te werken, maar ook om buiten de gebaande paden te denken. Het doel is om ze te stimuleren om niet bang te zijn om te falen, maar juist te leren van elke iteratie. En... om de hoogste toren te bouwen van spaghetti(!).


Benieuwd naar meer?


Wil je meer weten over hoe Design Thinking kinderen kan helpen om hun creativiteit te ontwikkelen en innovatieve oplossingen te bedenken? Neem dan contact op! Voor scholen bied ik een speciaal, betaalbaar, 'vakdocenten'-tarief aan. Daarbij kan ik de juf of meester de hele dag vervangen. Een VOG is beschikbaar. De lesdag is geschikt vanaf groep 5, maar sommige workshops kunnen al vanaf groep 3.

 

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page