Innovatie is niets meer of minder dan ‘vernieuwing’. Dat kan op grote of op kleine schaal. Het is dus niet altijd de lancering van een hoogdravende, technologische, oplossing als kweekvlees, operatierobots of elektrische auto’s. Het kan ook subtieler of juist zonder technologie.
Op deze pagina lees je over...
De noodzaak van innovatie
Wie heeft er nog een vuistdikke wegenatlas in zijn auto liggen of brengt fotorolletjes weg naar het Kruidvat? De wegenatlas werd een navigatieapparaat (TomTom) en toen een app (Google Maps of je boardcomputer). De fotorolletjes werden vervangen door software waarmee je mooie fotoalbums kunt samenstellen die bij je thuis worden afgeleverd. Het is voor veel bedrijven noodzakelijk om te blijven vernieuwen, om als onderneming relevant te blijven en het voortbestaan te garanderen.
Behalve deze commerciële gedachte, vinden wij het nog belangrijker om te benadrukken dat innovatie ingezet kan worden om het leven makkelijker en fijner te maken. Als patiënt moest je - nog niet zo heel lang geleden - regelmatig voor geplande check-ups naar het ziekenhuis. Voor veel mensen een hele onderneming terwijl dat niet altijd nodig was. De coronacrisis heeft videobellen met artsen en thuismonitoring in een stroomversnelling gebracht. Hierdoor kunnen patiënten veel vaker vanuit huis geholpen worden, op het moment dat dat nodig is.
En misschien voelt het openen van de gordijnen met Alexa of Google Home als pure luxe. Maar voor sommige mensen met een ernstige lichamelijke beperking is het leven duizend keer makkelijker geworden sinds ze vanalles kunnen doen met voice control. Ze navigeren daardoor veel zelfstandiger door het leven.
Ook kun je met innovatie bijdragen aan een betere wereld. Zo wordt er al jaren gewerkt aan kweekvlees. Vlees dat in het lab groeit en waarvoor geen dieren meer geslacht hoeven te worden. Dit scheelt milieuschade én dierenleed. Hiermee zou je zelfs de meest verstokte vleeseter minder milieu impact kunnen laten maken.
Sociale Innovatie
Als je de wereld van innovatie in duikt, word je overspoeld met nieuwe termen. Belangrijk om te onthouden: zodra je een product, dienst of proces verbetert of op zoek gaat naar nieuwe doelgroepen, ben je aan het innoveren.
Bij Bureau Sprankel richten we ons vooral op innovatie waarmee we mensen een duwtje geeft in de goede richting. Dat wordt sociale innovatie genoemd. Of maatschappelijke innovatie. Of behavioral design, human centered design, nudging, seductive design… tjsa: geef het beestje een naam.
In essentie combineren we onze kennis van psychologie en gedragsverandering met vernieuwing en innovatie. Daarbij kunnen we processen optimaliseren, een elearning uitrollen of een apps ontwikkelen etc.
Niveaus van innovatie
Zoals je merkt is innovatie in te delen op verschillende levels. Een veel gebruikt model daarvoor is het three horizons model van McKinsey. Daarin wordt onderscheid gemaakt in drie niveaus van innovatie.
Bij horizon 1 verbeter je je product of dienst. Deze aanpassingen kun je op korte termijn maken. Bijvoorbeeld: Psychologie Magazine verzamelt alle content die ze ooit over een specifiek onderwerp heeft geschreven en maakt daar een themanummer van.
Bij horizon 2 kijk je al wat verder. Je onderzoekt bijvoorbeeld een technologie die wel al vaker wordt gebruikt, maar niet door jouw organisatie. Zo onderzochten studenten van de School voor Journalistiek in Utrecht hoe ze Virtual Reality konden inzetten om verhalen uit de DDR op een andere manier te vertellen aan middelbare scholieren.
Horizon 3 staat voor disruptieve innovatie. Hierdoor draait de wereld (van je organisatie) compleet om. Je onderzoekt nieuwe technologieën, klantgroepen, producten of diensten. Denk maar aan de opkomst van Google Maps, dat het TomTom maar wat moeilijk heeft gemaakt.
Hoe pak je innovatie aan?
Er zijn talloze manieren om innovatie binnen je organisatie te versnellen. Afhankelijk van de wensen en behoeften, maar ook de cultuur en het al aanwezige kennisniveau binnen je organisatie. Soms is het interessant om een centrale innovatiehub op te richten. In andere organisaties werken accelerators of workshopdagen beter. Daarin stel je projectteams samen die direct aan een vraagstuk gaan werken.
Een fijne manier om kennis te maken met innovatie is het organiseren van een reeks workshops waarbinnen medewerkers aan een vraagstuk werken. Zo kom je in een paar dagdelen daadwerkelijk tot een innovatieve oplossing en werk je sowieso aan de growth mindset. Wil je dat je medewerkers zich écht focussen? Organiseer dan een hackathon of design sprint waarbinnen je medewerkers zich enkele dagen focussen op een vraagstuk.
Wij maken veel gebruik van de Design Thinking-methodiek. Een - in essentie - eenvoudig model waarbij je 5 verschillende fases doorloopt. Tijdens die verschillende fases werken we met verschillende canvassen en tools om de innovatieve mindset te stimuleren.
Opleidingen en cursussen
In vrijwel elke HBO-opleiding wordt op enige moment wel aandacht besteed aan innovatie. Daarmee krijgen studenten de innovatieve mindset (houding) mee en hopen opleidingen ze toekomstproof af te leveren.
Het is niet nodig om een volledige studie te volgen om die mindset te ontwikkelen. Met de juiste tools en skills kan iedereen innoveren. Bureau Sprankel organiseert workshops en trainingen voor organisaties om je daarbij te ondersteunen. Daarbij gaat het vooral om: doen! Neem een casus of vraagstuk mee uit jouw werkveld en we helpen je om daadwerkelijk tot een innovatie te komen.
Mocht je interesse hebben om individueel een workshop te volgen, dan kun je kijken op de website van de Hogeschool Utrecht, waar Bureau Sprankel trainingen Design Thinking voor professionals geeft.
Comments